تبلیغات
مرجع هواپیماهای جنگنده - میراژ 2000

مرجع هواپیماهای جنگنده
اولین و کاملترین مرجع هواپیماهای جنگنده و شکاری در ایران

Id : fighter_wizard

جنگنده میراژ 2000

میراژ2000 جنگنده‏ای است كه بسیار به اسلاف خود یعنی میراژهای 3، 5 و 50 شباهت دارد، اگرچه به هیچ وجه گونه‏ای دیگر از جنگنده‏های میراژ 3 ، 5 و 50 محسوب نمی‏شود و این شباهت، تنها به دلیل بال دلتا شكل این هواپیماهاست. میراژ2000 تمامن یك هواپیمای جدید به حساب می‏آید كه دارای سیستم‏های بسیار پیشرفتهء رهگیری می‏باشد. ماموریت دوم این هواپیما، انجام عملیات بر علیه اهداف زمینی است، بدین جهت، میراژ2000 طیف گوناگونی از تسلیحات هوا به زمین را قادر است حمل كند؛ از جملهء این تسلیحات می‏توان به: موشك‏ها و بمب‏ها هدایت لیزری اشاره كرد.

هواپیمای میراژ 2000 یك «جنگندهء چندماموریته» ساخت كارخانجات هواپیماسازی داسو (Dassault Aviation) می‏باشد. این جنگنده به سال 1984 در نیروی هوایی فرانسه وارد خدمت شد، سپس كشورهای امارات، مصر، یونان، هند، پرو، قطر و تایوان، این هواپیما را به خدمت گرفتند.
جنگندهء چندماموریته معادل Multirole Fighter

گونه‏های مختلف
* نوع B و C: مدلهای مخصوص دفاع هوایی (یك نفره و دو نفره)
* نوع N: مدلی دو نفره با قابلیت عملیات در هر نوع شرائط آب و هوایی، مخصوص حملهء اتمی در ارتفاع پائین و با سرعت زیاد
* نوع D: مدل ارتقاء یافتهء نوع N، دارای قابلیت بمباران خودكار (برنامه‏ریزی شده از قبل) با مهمات معمول یا هدایت لیزری، دارای سیستم دیجیتال قابل برنامه‏ریزی (ساخت تامسون) عبور از عوارض طبیعی زمین نظیر كوهها یا تپه‏ها جهت امكان‏پذیری پرواز فراصوت در ارتفاع بسیار پائین (جهت مخفی ماندن از دید رادار)، دارای قابلیت حمل و پرتاب موشك كروز APACHE
* Mirage 2000-5: دارای سیستم‏های الكترونیك یكپارچه شده، توانایی هدفگیری هم‏زمان چند هدف زمینی و رهگیری و شكار چند هدف هوایی به وسیلهء رادار پیشرفتهء RDY، حسگرها و سیستم‏های كنترلی جدید

تعداد سفارشات
* نیروی هوایی فرانسه: 37 فروند نوع 5 - 2000
* تایوان: 60 فروند نوع 5 - 2000
* قطر: 12 فروند نوع 5 - 2000
* یونان: 15 فروند مدل MK2 (نوع ارتقاء یافته‏ای از Mirage 2000-5) و ارتقاء 10 فروند میراژ2000 قبلی به همین سطح
* امارات عربی: 32 فروند مدل Mirage 2000-9 (مدلی ارتقاء یافته از نوع 5 – 2000)
* هندوستان: 10 فروند Mirage 2000D
* برزیل: 12 فروند Mirage 2000C (مستعمل نیروی هوایی فرانسه)

شركت داسو، همچنین قراردادی با نیروی هوایی فرانسه برای ارتقاء هواپیماهای Mirage 2000N منعقد كرده است. طبق قرارداد، این هواپیماها، به سطح استانداردی كه به نام K3 معرفی شده است، ارتقاء می‏یابند. ارتقاء به سطح K3 شامل قابلیت حمل و پرتاب موشكهای جدید اتمی و همچنین قابلیت حمل یك غلاف شناسایی می‏باشد.

میراژ2000 سری MK2 سفارش داده شده توسط نیروی هوایی یونان
به غلاف نشانه روی لیزری نصب شده در زیر بدنه توجه فرمائید:


كابین
هواپیمای Mirage 2000-5 یك جنگندهء چندمنظوره در انواع یك و دو نفره است. این هواپیما مجهز به سیستم HOTAS می‏باشد. در این هواپیما، نمایشگر سربالا با پنج خط نمایشگر پیشرفتهء لولهء اشعهء كاتد (APSI) یكپارچه شده است.
اطلاعاتی كه در نمایشگر سربالا و داخل كابین به نمایش درمی‏آید، مشتمل بر داده‏هایی بدست آمده از كنترل پرواز (ارتفاع، سرعت و . . . )، اطلاعات ناوبری، اطلاعات درگیری با دشمن و شلیك تسلیحات می‏باشد.
داده‏های بدست آمده از حسگرها و اطلاعات مدیریتی سیستم‏های هواپیما، بر روی دو نمایشگر رنگی (كه در كابین در یك راستا قرار گرفته‏اند)، به اطلاع خلبان رسانده می‏شود.


HOTAS یعنی كنترل میزان قدرت موتور به وسیلهء كلیدهای روی اهرم كنترل اصلی هواپیما
نمایشگر سربالا ساخت تالس به نام Thales VEH 3020
APSI معادل Advanced Pilot Systems Interface


تسلیحات
در این هواپیما، 9 جایگاه حمل مهمات پیش‏بینی شده است: 5 جایگاه در زیر بدنه و 2 جایگاه در زیر بالها. همچنین نوع یك نفره به دو دستگاه مسلسل پرقدرت 30 میلی‏متری با قدرت نواخت بالا در داخل بدنه، مجهز شده است.

تسلیحات دفاع هوایی
* موشك هوا به هوای میكا (MICA) با قدرت شلیك هم‏زمان چند فروند به سوی چند هدف
* موشك Magic2
* موشكهای هوا به هوای ساخت MBDA

MBDA كنسرسیومی است كه از ادغام شركتهای Matra و EADS و Alenia Marconi Systems تشكیل شده است.

تركیب‏بندی ماموریت دفاع هوایی
4 موشك MICA و 2 موشك Magic و 3 مخزن سوخت قابل پرتاب
قابلیت پرتاب موشك هوا به هوای MBDA Super 530D یا موشك MBDA Sky Flash به جای موشك MICA

میراژ 2000 همچنین می‏تواند انواع گوناگونی از موشكهای هوا به زمین دوربرد و تسلیحات هدایت لیزری را حمل كند. برخی از این اقلام بدین شرح هستند:
* بمب هدایت لیزری BGL 1000 و AS30L ساخت MBDA
* موشك ضدرادار Armat
* موشك ضدكشتی AM39 Exocet ساخت MBDA
* راكت اندازهای ساخت MBDA
* موشك كروز از نوع استیلت به نام SCALP
* موشك «شاهین سیاه» یا Black Shahine سفارش امارات عربی، ساخت MBDA
* موشك كروز دوربرد Storm Shadow (نوعی از مدل SCALP ویژه میراژهای امارات و یونان)

* موشك Storm Shadow اولین بار بر روی هواپیماهای تورنادو نیروی هوایی سلطنتی انگلستان سوار شد و در جنگ آزادسازی عراق به تاریخ مارس 2003 به كار رفت.
* موشك كروز SCALP به تاریخ دسامبر 2003 برای اولین بار در نیروی هوایی فرانسه بر روی میراژهای سری D نصب شد.

یك فروند میراژ2000 در حال شلیك موشك كروز دوربرد Storm Shadow


شركت MBDA به تاریخ اكتبر 2003 برنده‏ای مناقصه‏ای برای نیروی هوایی فرانسه شد. طبق این برنامه، مقرر شده بود میراژهای جدید سری NK3 (نوع ارتقاء یافته‏ای از سری N تحت پروژهء K3) قابلیت حمل و پرتاب موشكهای برد متوسط هوا به زمین از نوع ASMPA را دارا شوند. موشك ASMPA دارای یك كلاهك هسته‏ای تاكتیكی (با قدرت كم) می‏باشد كه قرار است جایگزین موشكهای ASMP شود كه از سال 1998 بر روی میراژهای سری N در حال استفاده می‏باشند.

سیستم‏های هدفیاب
* سیستم «دیجیتال رهاسازی مهمات و ناوبری» به نام WDNS
* غلاف نشانه‏گذاری لیزری به نام CLDP ساخت Thales Optronique (ویژه پرتاب تسلیحات هدایت لیزری در شب یا روز)
* غلاف نشانه‏گذاری لیزری به نام Damocles (ساخت Thales Optronique) مجهز به یك دوربین جستجوگر حرارت اهداف (فقط جهت میراژهای مدل MK2)
* رادار چندحالتهء RDY از نوع پالس داپلر، ساخت Thales Optronique با قابلیت رهگیری هم‏زمان چند هدف هوایی و دیدپائین- شلیك پائین در ماموریتهای دفاع هوایی
* قابلیت شناسایی هم‏زمان 24 هدف هوایی و رهگیری هم‏زمان 8 هدف هوایی به ترتیب اولویت (از نظر فاصله یا تحدید)
WDNS مخفف Weapon Delivery and Navigation System

سیستم‏های اقدام متقابل (ضدعمل الكترونیك)
در این هواپیما، یک سیستم محافظت کننده داخلی (ضدعمل الكترونیك یا ECM) نصب شده است. هواپیمای Mirage 2000-5 می‏تواند مجموعهء ICMS Mark 2 را حمل کند که با سیستم‏های اقدام متقابل الکترونیکی ساخت Thales یکپارچه می شود. ICMS Mark 2 شامل یک گیرنده و پردازشگر سیگنال دریافتی این سیستم است که در دماغهء‌ هواپیما نصب می شود و وظیفه اش کشف ارتباطات داده های ارسالی توسط موشکهای ضدهوایی دشمن است. سپس سیستم ICMS با کشف شدن خط ارتباط اطلاعاتی موشک با هواپیما، به جای اطلاعات صحیح، اطلاعات نادرست ارسال می‏کند و بدین طریق، هواپیما را از گزند موشک، مصون می‎دارد. این سیستم همچنین می‏تواند رابطی باشد بین اطلاعات دریافت شده از ماموریت برنامه‏ریزی شدهء جدید و یك پایگاه زمینی تحلیل‏گر این اطلاعات.

پیشرانه
در میراژ 2000 از یك موتور توربوفن با مصرف كم، ساخت اسنكما به نام SNECMA M53-P2 استفاده شده است. این موتور كششی برابر 64 كیلونیوتن در حالت خشك و 98 كیلونیوتن در حال استفاده از پس‏سوز ایجاد می‏كند. ورودی‏های هوای موتور، به شكل نیم‏مخروطی بوده و هوا را به موتور كه در مركز بدنه تعبیه شده است هدایت می‏كنند. بدین ترتیب، هوا به صورت مورب وارد موتور شده و فشار هوای كمتری بر موتور وارد وارد می‏شود و این باعث بهینه شدن هوای مورد نیاز موتور می‏شود.

برخی مشخصات فنی

كشور سازنده: فرانسه
تیم سازنده: هواپیماسازی داسو، اسنكما و تامسون

ماموریت
Mirage 2000C: شكاری رهگیر (دفاع هوایی)
Mirage 2000D: انجام دهندهء ماموریتهای روزانه یا شبانه نظیر «ممانعت كنندهء هوایی میدان جنگ» (BAI)
ممانعت كنندهء هوایی میدان جنگ = Battlefield Air Interdiction یا BAI

اولین پرواز
Mirage 2000C: مارس 1978
Mirage 2000D: فوریه 1991

ورود به خدمت در نیروی هوایی فرانسه
Mirage 2000C: تابستان 1983
Mirage 2000D: آوریل 1993

هواپیماهای مشابه
Mirage III/5
كفیر
ویگن

خدمه
یك نفر
در Mirage 2000N/D: دو نفر (یك نفر خلبان و یك نفر افسر افسر مهمات یا ناوبر)

ابعاد
طول: 14.36 متر (50 فوت و 3 اینچ)
فاصلهء دو نوك بالها: 9.13 متر (29 فوت و 5 اینچ)
ارتفاع: 5.30 متر

اوزان
وزن خالی: 7600 كیلوگرم (مدل C)
حداكثر وزن: 16500 كیلوگرم
حداكثر وزن تسلیحات: 5900 كیلوگرم در مدل C و 6200 كیلوگرم در 9 جایگاه حمل مهمات در مدل D

پیشرانه
موتور توربوفن M53-P2 ساخت اسنكما

حداكثر سرعت
1.2 ماخ در ارتفاع پائین
2.2 ماخ در ارتفاع بالا

نرخ اوج‏گیری: 17000 متر بر دقیقه
سقف پروازی: 50 هزار فوت = 16500 متر

برد عملیاتی
1475 كیلومتر با 4 بمب 250 كیلوگرمی
1850 كیلومتر با 2 مخزن سوخت خارجی قابل رهاشدن
3335 كیلومتر با حداكثر سوخت قابل بارگذاری، شامل 2 مخزن 1700 لیتری و 1 مخزن سوخت رهاشدنی 1300 لیتری

قابلیت سوختگیری هوایی: دارد


حجم سوخت
3950 لیتر در مخزن سوخت داخلی و تا 8000 لیتر به وسیلهء سوختگیری هوایی در مدل Mirage 2000C
3.1 تن در مخازن داخلی و تا 6.2 تن به وسیلهء سوختگیری هوایی در مدل Mirage 2000D

حسگرها
رادار رهگیری RDI، گیرندهء اخطار راداری (RWR)، سیستم پیشرفتهء هدفگیری تسلیحات

مخازن سوخت قابل رهاسازی
مخزن سوخت 1700 لیتری به وزن 1358 كیلوگرم (افزایش 188 ناتیكال مایل در برد عملیاتی)
مخزن سوخت 1300 لیتری به وزن 1038 كیلوگرم (افزایش 144 ناتیكال مایل در برد عملیاتی)

تسلیحات
دو دستگاه مسلسل پرقدرت 30 میلی‏متری GIAT DEFA 554

تسلیحات هوا به هوا:
موشكهای MICA و Magic2 و Super 530D و Super 530F و Sky Flash

تسلیحات هوا به زمین:
بمب‏های BGL1000 و BM400 و BAP100
موشكهای Durandal و Belouga و Armat و Apache و Scalp و AS30L و AM39 و ASMP

نمونه‏هایی از بارگذاری مهمات
* 2 موشك ضدكشتی AM39 Exocet و 1 مخزن سوخت انداختنی 1300 لیتری (ماموریت ضدكشتی)
* 2 موشك Armat و 2 موشك هوا به هوای R550 Magic و 1 مخزن سوخت انداختنی 1300 لیتری (ماموریت ضد رادار یا Wild Weasel)
* 2 موشك R500 Magic و 2 موشك R530D و 1 مخزن سوخت انداختنی 1300 لیتری (ماموریت دفاع هوایی)
* 4 موشك Belouga و 2 موشك R550 Magic و 2 مخزن سوخت انداختنی 1700 لیتری (ماموریت ضداهداف زمینی)
* 18 بمب 250 كیلوگرمی (بمباران)

میراژ2000 به همراه دو موشک AM39 موسوم به اگزوسه و دو موشک هوا به هوایی Magic2
(نیروی هوایی رژیم صدام، کشتی های بسیاری را در جنگ با ایران به وسیلهء موشکهای اگزوسه هدف قرار داد)




ساز و برگ ویژه در Mirage 2000C
رادار پالس داپلر ساخت تامسون به نام RDI با قابلیت دیدپائین – شلیك پائین، دارای سیستم ضدعمل الكترونیك یكپارچه با رادار، سیستم كامپیوتری پرواز با سیم (FBW)، خلبان خودكار و سیستم ناوبری اینرسیایی

ساز و برگ ویژه در Mirage 2000D
سیستم كامپیوتری پرواز با سیم (FBW)، دو سیستم ناوبری اینرسیایی، سیستم تعقیب عوارض طبیعی زمین به نام Antelope 5 ساخت تامسون، نقشهء دیجیتالی Icare، مكان‏یاب جهانی (GPS) یكپارچه شده با سیستم ناوبری، سیستم‏های اقدام متقابل یا ضدعمل الكترونیك یكپارچه شده، غلاف هدف‏گذاری لیزری با یك دوربین جستجوگر حساس به حرارت اهداف

سیستم ارتباطات رادیویی و دستگاه تشخیص دوست از دشمن (IFF): مطابق استاندارد پیمان ناتو

تعداد تولید شده: 526 فروند از تمامی مدلهای میراز2000

تعداد موجود در نیروی هوایی فرانسه
80 فروند Mirage 2000C در قالب 4 اسكادران عملیاتی
60 فروند Mirage 2000D در قالب 3 اسكادران عملیاتی

كاربران
کشورهای: مصر، فرانسه، یونان، هندوستان، پرو، قطر، تایوان و امارات متحده عربی

ادامه مطلب

طبقه بندی: مقالات تخصصی هواپیما، 
نوشته شده در تاریخ 1388/03/20 توسط خلبان
درباره وبلاگ

استفاده از مطالب با ذکر لینک و نام مرجع هواپیماهای جنگنده آزاد است