تبلیغات
مرجع هواپیماهای جنگنده - مطالبی در مورد نیرو هوایی ایران

مرجع هواپیماهای جنگنده
اولین و کاملترین مرجع هواپیماهای جنگنده و شکاری در ایران

Id : fighter_wizard

نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران IRIAF (نهاجا)

نیروی هوایی نیروی الهی است (امام خمینی)

از اونجایی که می دونم خیلی کسانی به دنبال مقاله ای کامل در مورد خلبانی نیروی هوایی ایران می باشند واطلاعات صحیح در مورد این رشته در این سایت و سایتهای دیگروجود ندارد جهت آشنایی کامل با این رشته و دانشگاه ستاری سعی کردم تا به روزترین و صحیح ترین گفتنی ها را بگم

قبل از هر چیز باید اطلاعاتی در مورد نیرو هوای ایران(IRIAF) بدانیم

ایران در سالهای که هنوز تغییر رژیم صورت نگرفته بود (حدودا 15 سال قبل از انقلاب اسلامی) به فکر تجهیز نیروی هوایی افتاد و تا سالی که انقلاب صورت گرفت این روند ادامه داشت. طی این مدت این نیرو که نیرو هوایی شاهنشاهی نام داشت و توسط امریکا پشتیبانی می شد وکار آموزش خلبانها هم در این کشور صورت می گرفت (البته فقط 2سال دوره تکمیلی) به سومین نیرو هوایی دنیا تبدیل شده بود اما...

بعد از تغییر رژیم دولتمردان و رهبران ایران به مخالفت با آمریکا پرداختند که موجب انعقاد قرارداد تحریم انقلاب به ویژه تحریم هوایی ونظامی شد

پس ازآنکه جنگ با عراق شروع شد هواپیماهای عراقی به پایگاههای هوایی ایران حمله کردند و خساراتی البته ناچیز به نیروی هوایی وارد کردند ( البته اینم بدونید که در عوض روز بعد 140 هواپیمای جنگنده ایرانی مواضعی را در عراق هدف قراردادند) از اینجا بود که تضعیف نیرو هوایی سر حال و پر توان ایران به طور عملی شروع شد و همینطور در طول دوران 8 ساله جنگ این مشکلات فزونی یافت و پس رفت این نیرو آغاز شد از جمله این مشکلات تامین قطعات یدکی و همچنین نیازبه خلبانان ماهر و تکنسین های متخصص بود که خلبان سرلشگر ستاری به فکر تاسیس دانشگاه پرواز در ایران افتاد تا آموزش خلبانان مورد نیاز ارتش و پرسنل نیرو هوایی را در کشور به طور کامل برطرف کند سرانجام این دانشگاه در نزدیکی فرودگاه مهراباد به همت وی با نام دانشگاه پرواز تاسیس شد که بعد از شهادت ایشان به نام دانشگاه شهید ستاری به نوعی تغییر نام داد

بعد از اتمام جنگ ضربه اساسی وارده به نیرو موجب شد تا فرماندهان وقت به فکر جبران این خسارات براید

که عاقبت ان ورود هواپیماهای چینی و روسی به ناوگان هوایی نظامی کشور شد تا در کنار هواپیماهای باقیمانده آمریکایی اصل نیرو هوایی ایران را تشکیل دهند که تا کنون این طیاره ها در حال خدمت بوده اند وبعضی انها در حال رسیدن به سن باز نشستگی اند و بعضی دیگر از جمله 5 فروند سی 130 سقوط کرده اند و تعدادی برای تامین قطعات دیگری اوراق شده اند در حال حاضر ناوگان بسیار فرسوده ای در اختیار ارتش است این در حالی است که مقامات ایرانی به فکر خود کفایی و تولیدات بومی برای تقویت نیرو هوایی اند که با این روال انتظار ورود هواپیمای ایران140 و جنگنده های صاعقه وآذرخش به این ناوگان دور از انتظار نیست

یک آمار از نوع هواپیماهای موجود در IRIAF

F14 * آمریکایی

F4/D/E*

F5/E/F*

C130*

707* B

747* B

MIG21چینی

MIG23روسی

MIG29

SU20

SU22

SU24

MIRAG F1 پناهنده از عراق طی عملیات صحرا در جنگ اول خلیج فارس

Falkon20

شاید مواردی دیگر...

اما برای ورود به نیرو هوایی باید بگم که بعد از تاسیس دانشکده پرواز تا سال 82 پذیرش داوطلبان از دو گروه آزمایشی تجربی و ریاضی به صورت نیمه متمرکز از طریق کنکور سراسری بود(برای خلبانی) در سال83 بدلیل اینکه دانشجویان با مدرک دیپلم تجربی در فراگیری آموزشها نسبت به دارندگان دیپلم ریاضی ناکارامد تر بوده اند بنا شد تا فقط دارندگان دیپلم ریاضی اجازه انتخاب این رشته را داشته باشند. بعد از 2سال یعنی برای سال85 به بعد(خود سال 85 هم شامل می شود) تغییری در شیوه پذیرش داوطلبان دانشگاههای افسری پدید آمد دلیل اول این بود که این دانشگاه ها از نظارت وزارت علوم خارج شدند ودلیل دیگر چون داوطلبان ورود به این دانشگاهها می بایست دوره 45 روزه آموزش نظامی را بگذرانند و بعد از دریافت سر دوشی شروع به تحصیل کنند باعث شد این تغییرات ایجاد شود تا دانشجویان ترم جدید را از اول مهر شروع کنند

این آزمون سال 85 در 27 خرداد برگزار شد و در سال 86 در 6 اردیبهشت پس بنابراین هنوز این آزمون تاریخ مشخصی ندارد وکمی مجهول الزمان است پس علاقه مندان باید از اواخر بهمن ماه گوش به زنگ باشند تا دچار مشکل ثبت نام نشوند

اما کمی درمورد آزمون: 1- حد اکثر سن 20سال برای ثبت نام(برای خلبانی) حداقل معدل کل 14-سعی کنید اگر از خانواده شهدا(درجه 1) یا آزادگان یا نظامیان یا جانبازان نیستید حداقل کارت فعال بسیج بگیرید -منبع سولات همان منبع سوالات کنکور سراسری است -شما برای ثبت نام ممکن است بسته به شهری که در آن زندگی می کنید مجبور شوید به شهری همجوار سفر کنید- نتایج این آزمون حدودا 3 الی 4 هفته بعد مشخص می شود بعد ازآن طبق برنامه زمانی که از طرف حوزه امتحانی به شما می دهند باید به تهران -میدان جنگ مراجعه کنید اما در آنجا چه خواهد گذشت...

این مرحله که عمدتا 3روز در تهران برگزار می شود شامل موارد زیر است:

1-معاینات پزشکی(8-9 مرحله در روز اول):

قبل از هر چیز به داوطلب یک کارت می دهند(1000تومان از او دریافت می شود) که هنگام مراجعه به هر پزشکی باید آن را همراه داشته باشد

1-پس از ورود به سالن داوطلب لباسهایش را در آورده و به صف مراجعین به پزشک اول می پیوندد آنجا در صورت متعادل نبودن وزن و قد یا وجود جراحات ناشی از تیغ یا چاقو یا فاصله بین دو زانو بیش از یک عرض قنداق تفنگ یا شکشتگی قسمتی از بدن فرد مردود می شود (کارت او مهر وامضا نمی شود )

2-پزشک دوم : در اتاقکی مخصوص دکتر بیضه ها و آلات جنسی داوطلب را معاینه می کند اگر سابقه بیماری ms یا چسبندگی داشته باشد یا اینکه افرادی که عادت خود ارضایی دارند مردود می شوند

3-پزشک سوم: داوطلب به چشم پزشک مراجعه کرده و چشم او در سه مرحله میزان دید(10/10) آستیکمات(تا25صدم اشکال ندارد) و کور رنگی معاینه می شود

4-پزشک چهارم : دندان پزشک دندانها و لثه های داوطلب را معاینه می کند در کل قانون است افرادی که بیش از 4 دندان پر شده دارند یا یک دندان کم دارند مردود شوند و اما گاه این گونه است و گاهی نه که توسط همان دکتر تشخیص داده می شود همچنین افونتهای دهان و دندان موجب امضا نشدن کارت فرد می شود

* همه افرادی که مسواک نمی زنند دچار بیماری دهان و دندان هستند

5-پزشک پنجم : قلب داوطلب را معاینه کرده و اکو می گیرد فشار خون او نیز گرفته می شود در صورت وجود بیماری قلبی و فشار خونی داوطلب مردود می شود

6-پزشک ششم: اعصاب داوطلب را می سنجد ( شخص ایستاده و دستان خود را رو به جلو باز نموده اینجا دکتر از او سوالاتی می پرسد(مثلا اسفند را از چب بگو و... که شاید 5دقیقه سوال بپرسد) در صورت لرزیدن دستها بنا به تشخیص دکتر فرد از ادامه مراحل باز می ماند

7- پزشک هفتم: حلق و بینی داوطلب را معاینه کرده که فقط با نظر او داوطلب پذیرفته یا رد می شود( از جمله مردودی ها افراد دارای بیماری آسم تنگی نفس و سینوزیت هستند)

8-گوش داوطلب معاینه می شود

* از آنجایی که مراجعه کننده زیاد است و در طول همان روز بیش از 1000نفر معاینه می شوند بعضی دکترها از قبیل چشم پزشک و اعصاب و دندان شاید داوطلبانی را خیلی سخت گیرانه مردود کنند

* افراد دارای چثه کوچک و خیلی لاغر بنا به دلایل بی جهت مردود می شوند

2-روز دوم(تست ورزش )

1-چند دور دویدن دور یک میدان بزرگ 2- شنا 3- دراز نشست 4- توانایی انجام ورزشهای کششی (همه به نظر ناظر بستگی دارد)

3-روزسوم(آزمون دینی و عقیدتی و حفاظت اطلاعات)

داوطلب باید از مسائل دینی اطلاع کاملی داشته باشد (مرور رساله توصیه می شود) همچنین اطلاعات سیاسی نظیر شناخت وزرا شناخت ریس جمهوریهای گذشته و ریس جمهور کشورهای همسایه شناخت کار سه قوه و... الزامی است سرانجام داوطلب قبول شده باید منتظر اعلام نتایج در روزنامه باشد تا نامش را به عنوان قبول شده نهایی در روزنامه ببیند

اما بعد از قبول شدن نهایی

از آنجایی که تمامی داوطلبان ورود به دانشگاههای افسری باید دوره آموزش نظامی را بگذرانند و بعد از آن شروع به تحصیل کنند قبول شده گان نهایی باید در محلی که از طریق مراجع مربوطه اطلاع داده می شود برای گذراندن این دوره اقدام کنند

شروع دوره اوایل مرداد است که تقریبا مدت 2 ماه طول میکشد طی این مدت در پادگانی مخصوص (شبیه بیابان) چادر های چند نفره زده می شود و هر کس می تواند 2 پتو داشته باشد و شب را سحر کند چون فصل تابستان است شب های سرد و روزهای گرم امری عادی است و سحرگاها برای اقامه نماز صبح ساعت 3.5(سه ونیم ) بیدارشدن اجباری می باشد و در طول روز دویدنهای طاقت فرسا و سینه خیز رفتن با اسلحه و بشین پا شو با اسلحه بالای سر و امثال اینها تجربه می شود بد نیست بدونید در این مدت خانواده های شما نمی توانند خبری یا تماسی با شما داشته باشند تا بعد از به پایان رساندن دوره که در محضر فرمانده کل قوا و مقابل قران سوگند یاد می کنید و سر دوشی می گیرید

اما پس از یک استراحت کوتاه پعد از دریافت سر دوشی تحصیل در دانشگاه ستاری آغاز می شود:

این دانشگاه همان طور که در بالا گفته شد در سال68 به همت سرلشگر خلبان منصور ستاری در نزدیکی مهراباد و پایگاه هوایی یکم تاسیس شد در سال 85 این دانشگاه از زیر نظر وزارت علوم خارج شد و شرط ورودی آن داشتن مدرک پیش دانشگاهی و شرکت در آزمون اختصاصی شد و از ان پس این دانشگاه به دانشگاهی کاملا نظامی تبدیل شد تا فارغ التحصیلان (کارشناسی) دیگر اجازه شرکت در آزمون کارشناسی ارشد را نداشته باشند و ملزم به ماندن حداقل 8سال وحداکثر30 سال در ارتش باشند

رشته ها و دانشکدهای موجود:

*دانشكده پرواز : این دانشكده به دو گروه خلبانی ناوبری و گروه مراقبت پرواز تقسیم میشود كه این سه رشته (خلبانی مراقبت پرواز ناوبری ) را پوشش می دهد.

*دانشكده مدیریت : این دانشكده مربوط به رشته های مدیریت دولتی و مدیریت بازرگانی است.

*دانشكده كامپیوتر : این دانشكده افسران رایانه نهاجا را تربیت می كند.

*دانشكده تكنولو‍‍ژی فرماندهی و كنترل هوایی : عنوان كلی رشته های این دانشكده كه در سالهای دور دانشكده پدافند نیز گفته میشد ، تكنولو‍‍ژی فرماندهی و كنترل هوایی است اما سه گرایش دارد كه به ترتیب اهمیت و ارشدیت عبارتند از : الف ) كنترل شكاری ب) عملیات موشك 3) اطلاعات عملیات

*دانشكده هوافضا : در این دانشكده افسران تعمیر و نگهداری هواپیما و هوافضا تربیت می شوند.

*دانشكده برق : این دانشكده رشته برق با دو گرایش قدرت و مخابرات را پوشش می دهد.

*دانشكده علوم پایه : در این دانشكده دروس عمومی رشته های مهندسی نظیر انواع دروس فیزیك ، ریاضی ، آزمایشگاهها ، معادلات دیفرانسیل و ... تدریس میشود.

*دانشكده معارف اسلامی : در این دانشكده دروس عمومی مصوب گروه معارف نظیر اندیشه اسلامی 1 و2 ، ریشه های انقلاب اسلامی،اخلاق اسلامی و ... تدریس میشود.

*دانشكده زبانهای خارجی : در این دانشكده دروس عمومی و اختصاصی زبان هر رشته تدریس می گردد.

در طول تحصیل دانشجویان دانشگاه به صورت شبانه روزی هستند و کمک هزینه تحصیلی هم دریافت می کنند ومی توانند از امکانات موجود از جمله سالن سینما اینترنت استخر شنا باشگاه بدن سازی زمین چمن و... استفاده کنند

دانشجویان باید هنگام تردد لباس و شلوار پلنگی شكل با تركیب رنگ های آبی ، مشكی ، خاكستری و سرمه ای را به تن داشته باشند و همچنین لباس رسمی و فرم نیروی هوایی ارتش برای مراسمات ، تردد و برنامه صبحگاه عمومی رسمی دانشگاه كه در روز های شنبه هر هفته انجام میشود مورد استفاده قرار دهند.

در محیط دانشگاه هر دانشجو باید به شیوه عمومی مصوب ارتش به دانشجوی ارشدتر احترام بگزارد که سرپیچی یا سستی در مسایل اینچنینی همواره شخص ارشد تر را در موضع غالب قرار داره و به ضرر پایین دست تمام خواهد شد.

برنامه عمومی دانشجویان در دانشگاه هوایی :

بیداری مصوب آجا ساعت 0500 صبح و خاموشی مصوب ساعت 2200 شب است و بایستی رعایت شود.

دانشجویان سالهای یكم دوم وسوم در خوابگه های 25 الی 30 نفره كه وسیع است زندگی میكنند. از بهم پیوستن چند خوابگاه دریك ساختمان قرار دارد گروهان یا یگان بوجود می آید كه توسط یك افسر پیاده نیروی هوایی در مقام فرمانده آن یگان دانشجویی رهبری می شود.دانشجویان سال چهارم در سوییت های چهار نفره اسكان دارند و دانشجویان خلبانی از سال سوم وارد سوییت میشوند. فرمانده موظف است با اجرای رهبری صحیح مشكلات یگان را برطرف کند. همچنین دانشجویان برای خروج از دانشگاه باید مرخصی ساعتی بگیرند اما روزهای دوشنبه و پنج شنبه از ساعت 2تا 9 دانشجویان می توانند به کارهای خود در خارج دانشگاه بپردازند

اما درمورد سال آخر: داوطلبان در این سال بنا به نمرات مکسبه تقسیم بندی می شوند در این سال نیرو هوایی اعلام میکند که به خلبانانی برای چه هواپیماهایی احتیاج دارد مثلا میگه امسال 5تا برای فانتوم 2تا برای سی 130 و... که استادان بنا به مهارت شما و نیاز نیروی هوایی دانشجویان را تقسیم میکنند تا این سال را روی هواپیمای مشخص شده آموزش ببینند ( شرکت ساها متعلق به نیروی هوایی از اینجا خلبانان مورد نیازرا جذب می کند)

البته تمام آموزشها در تهران نیست یه قسمتی هم در اصفهان است بعد از دانش آموختگی دانشجویان فارغ التحصیل شده با درجه ستوان دومی به شهرهایی که هواپیما تخصصی اونها در انجا وجود دارد اعزام می شوند در ضمن در طول مدت خدمت شاید چند بار شهری که در آن زندگی می کنید عوض شود اینم بدونید که در مدت 30 سال شما می توانید از منازل آپارتمانی که در شهرک های نیرو هوایی هستند استفاده کنید.

وسلام العلیکم

این بود مقاله ای کامل در مورد خلبانی هواپیما در نیروی هوایی ایران اما:

1-همانطور که مشخصه باید یک فرد مستعد وعلاقه مند به خلبانی در نیروی هوایی ایران سختیها و ملامتهای زیادی را تحمل کند از زندگی آزاد و مهندسی باید چشم پوشی کند و زندگی پر خطر خلبانی و نظامی را در شهر هایی همچون چابهار امیدیه(بخاطر گرمی هوا) و ازاین قبیل را با هواپیماهای 30-40 سال پیش( آن هم شاید هر چند روزی 1ساعت) تجربه کند و در قبال آن هم حقوقی 600 -700 تومانی دریافت کند ولی همه این سختیها به اندازه لحظه ای که برای اولین بار تیک اف می کنید چیزی نیست

2-این مطالب را برای سرد کردن کسی ننوشتم هدف این بود تا علاقه مندان با چگونگی زندگی نظامی و خلبانی آشنا شوند تا عده ای ارتش را شروع خوشی و با کلاسی ندانند و اوهام غلطی که در ذهن دارند برطرف کنند تا مانند خیلی افرادی که اینگونه وارد ارتش می شوند بلافاصله پشیمان نشوید



ادامه مطلب

طبقه بندی: نیروی هوایی ایران، 
نوشته شده در تاریخ 1386/07/21 توسط مبین مقیمی
درباره وبلاگ

استفاده از مطالب با ذکر لینک و نام مرجع هواپیماهای جنگنده آزاد است