تبلیغات
مرجع هواپیماهای جنگنده - سریع ترین جنگنده های عملیاتی

مرجع هواپیماهای جنگنده
اولین و کاملترین مرجع هواپیماهای جنگنده و شکاری در ایران

Id : fighter_wizard

میگ 25و31 سریع السیرترین جنگنده های عملیّاتی جهان

میگ 25و31 سریع السیرترین جنگنده های عملیّاتی جهان

میگ25 در واقع نمونه ی ساده ی طرح جدید«میكویان گوریچ»بود كه بعدها«اواسط دهه ی 1960»میگ 31 جای آنرا گرفت.مسئولین پرونده ی میگ 31 طرح اولیّه ی این هواپیما را از میگ 25 برداشته وآنرا توسعه دادند؛زیرا اگرتمام سیكل كاری و طراحی میگ 25 دوباره انجام می شد نه از نظرهزینه ونه به خصوص ازنظر وقت مقرون به صرفه نبود؛لذا بسیاری این دو جنكنده را در یك سطح تلقّی می كنند.تولید میگ 25 در چند سری ادامه یافت و مدل های گوناگونی از این جنگنده تولید گشت و در سال 1969 مدل آر این هواپیما كه به فاكس بت بی نیز موسوم است وارد عرصه ی خدمت گشت.در حالیكه تولید مدل پی این هواپیما كه به فاكس بت اِی مشهور است كمی به تاخیر افتاد و در سال 1972سرانجام وارد عرصه ی خدمت گشت.
همزمان با توسعه ی جنكنده ی بی-70 توسط نیروی هوایی ایالات متحده وتحویل سلاح حای هسته ای به شوروی سابق توسط این بمب افكن و با پرواز مورد نیاز در ارتفاعی معادل 70000پایی و سرعتی برابر 3ماخ ،شوروی شروع به برنامه ریزی برای طراحی طراحی وساخت یك جنگنده ی رهگیر باسرعت بسیاربالا وتوانایی پرواز در ارتفاعات بالا و در عین حال جدید كرد واین در حالی بود كه طرح ساخت بی-70 نیز متوقف شده بود.امّا طرح ساخت میگ-25 ادامه پیدا كرد وبه تولید سریع السّیرترین جنگنده در جهان انجامید.
جنگنده ی میگ -25صرفاً برای نبردهای هوایی در ارتفاعات بلند ساخته بود امّاّ نقایصی نیزداشت كه ازجمله ی آن عدم توانایی بالا در زمینه ی داگ فایت و در كل عدم اجرای وظایف واگذاری شده به نحو احسن بود.این جنگنده اگر چه در دفاع و جلوگیری از شناسایی دشمن توسعه یافته بود؛ امّا برد هواپیما همیشه محدود بود و در نتیجه شركت «میكویان گورویچ» طرح توسعه میگ25 به میگ 31 را عملی ساخته واین كار را با پیشرفت سطح قطعات برای انجام حملات و مانورهای بیشتری در جنگ های گوناگون انجام داد.
جنگنده رهگیر میگ-25 ملقب به فاكس بات به معنای روباه شكاری سریعترین جنگنده ی عملیّاتی جهان لقب گرفت .این هواپیما توانایی ویژه ای در پرواز مستقیم دارد و این كار را با قدرت و سرعت زیاد به انجام می رساندبه طوری كه برای تولید نیروی تراست خود از كششی معادل 11200كیلوگرم یا به عبارتی 24691پوند بهره می برد.البتّه همانطور كه پیشتر گفته شد این هواپیما در مدل های متعددی ساخته شد كه تا فاكس بت اِف می انجامید و این مدل ها در وافع انواع انشقاق یافته از دو مدل اصلی آن بودند؛ شایان ذكر است مدل پی یو به فاكس بت سی ملقّب شد.
مدل های (آر بی سی اِچ-آر بی اِس
آر یو)و همچنین مدل های (آر بی اِف-آر بی اِس)به مدل دی معروف شدند و سرانجام گونه (بی اِم)را مدل اِف نامیدند.این جنكنده ی استثنایی سرعتی معادل 3 ماخ داشت وتا سقف 90000پایی(27000متر)نیز توانایی پرواز داشت؛هر چند قابلیّت مانور ،برد و داگ فایت به شدّت محدودی داشت امّا سرعت شگرف آن حیرت آور بود.دو موتور توربو جت رویایی این جنگنده به نام تومانسكی آر بی 300 این سرعت سرسام آور را به وجود می آورند.میگ-25 كه برای رهگیری هواپیمای اِس آر-71 خفاش سیاه آمریكاییطراحی وتولید شده بود ؛ هیچ گاه نتوانست به این ارزوی خود جامه ی عمل بپوشاند.هم اكنون بزرگترین پرواز دهنده ی میگ-25 كشور هندوستان است.جالب اینكه عملیّات جوشكاری در هنگام ساخت این هواپیما با دست انجام می گرفت ودر سیستم های الكترونیكی آن ، هنوز از لامپ های خلاء استفاده می شد.امّا با این اوصاف ، هواپیمای میگ-25 با نمونه ی بزرگتری به نام میگ-31 فاكس هاوند جایگزین شد كه در حقیقت نمونه ی اارتقا یافته از آن بوده و حقیقتاًتوانایی های بیشتری نسبت به آنرا دارا بود.این هواپیما،یعنی میگ-31 را می توان هواپیمایی كاملاً جدید نامید ؛ اگر چه شكل ظاهری آن بسیار شبیه میگ-25 است .این هواپیما برعكس نسل قبلی خود ، از موتورهای توربوفن «دی-30اِف6»بهره می جوید كه این موتورها ،برای تامین هوای ورودی خود به ورودی های بزرگتر از فاكس بت و همچنین خروجی های بزرگتر احتیاج دارند.میگ-31 فاكس هاوند دارای رادار قدرتمندی با توانایی تعقیب 10 هدف همزمان و برد 120 كیلومتر دارد



ادامه مطلب

طبقه بندی: مقالات تخصصی هواپیما، 
نوشته شده در تاریخ 1386/06/15 توسط مبین مقیمی
درباره وبلاگ

استفاده از مطالب با ذکر لینک و نام مرجع هواپیماهای جنگنده آزاد است